Biblioteket har bøker innen alle sjangere, ikke bare skjønnlitteratur og barnebøker. Du kan finne en rekke faktabøker som kan lære deg alt mulig nyttig. Skal du pusse opp hjemmet? Vil du snekre egne møbler eller fuglekasser? Eller vil du lære deg å strikke eller hekle? I stedet for å kjøpe en haug med bøker selv, kan du låne bøker på biblioteket. Der finner du også eldre bøker som ikke lenger finnes i salg.

Sy dine egne tekstiler

Det er store penger å spare på å sy hjemmetekstiler selv. I tillegg får du ting slik du vil ha dem, og kan gjøre tilpasninger for eksempel når du skal sy putetrekk, duker og gardiner. Ferdigsydde gardiner er enkelt, men hvis du velger å sy dem selv, kan du tilpasse lengden og bredden og også lage gardiner til ekstra store eller ekstra små vinduer. Vil du spare enda mer penger ved kjøp av metervare, kan du benytte deg av Jotex rabattkode når du bestiller metervare til de nye gardinene dine.

Gardinsøm er ingen heksekunst

Mange tror det er vanskelig å sy hjemmetekstiler selv, men det er det slett ikke. Ja, du trenger en symaskin, og hvis du er nybegynner, er det kanskje skremmende å prøve en symaskin de første gangene. Men til og med her kan biblioteket hjelpe deg. Du finner bøker om symaskiner og søm for nybegynnere, slik at du kan lære deg alt. Litt prøving og feiling må til, så kjøp gjerne litt ekstra stoff de første gangene. Start med å sy vanlige gardinlengder, før du våger deg på kafésett eller kappegardiner.

Noen gardintips

Et triks er å henge opp gardinene før du legger dem opp i nederkanten. Da kan du tilpasse lengden perfekt til hvert enkelt vindu. Noen ganger er det jo for eksempel en panelovn eller en varmepumpe ved vinduet, eller andre ting gardinen ikke bør dekke over.

Har du et lite vindu, for eksempel i en trapp, kan du nøye deg med én gardinlengde der. Hvis du derimot har store vinduer, trenger du kanskje tre eller fire gardinlengder for å kunne trekke for vinduene.

Hvis du velger et mønstret gardinstoff, og ønsker at mønsteret skal matche, må du tenke gjennom hvor du klipper, slik at de to gardinlengdene i samme vindu blir identiske.

Vær gjerne litt vågal. Du trenger ikke å velge gardiner som går i ett med veggen. Velg gjerne sterke farger og mønstre og varier gardinene etter årstid og humør. Når du først begynner å sy gardiner, er det lett å få dilla på det, så det kan fort bli mange gardinsett å velge blant.

Fest gjerne gardinstenger i taket. Det er ingen regel som sier at gardinstenger må henge rett over vinduet. Du kan også velge gardinstenger som går litt utenfor vinduet, slik at du kan trekke gardinene helt til siden. Det er jo ikke alltid du vil at gardinene skal skygge for lyset. Andre ganger er det derimot fint å kunne trekke for, for eksempel for å hindre innsikt eller stenge ute dårlig vær.